- kartki z poleceniami dla grup.
Przebieg lekcji:
1. Przypomnienie wiadomości dotyczących dysocjacji kwasów, wodorotlenków i soli, reakcji jonowych zachodzących w roztworach oraz zapisu cząsteczkowego i jonowego równań.
2. Praca w grupach – każda grupa, zgodnie z poleceniami z kartki, wykonuje takie same doświadczenia:
a) reakcje metali (Zn, Cu, Fe, Mg) z kwasem solnym
b) wypieranie metalu z roztworu soli (sprawdzają, która reakcja zajdzie: Zn + CuSO4 czy
Cu + ZnSO4?).
3. Po wykonaniu każdego eksperymentu uczniowie sporządzają w zeszytach opisy przeprowadzonych doświadczeń, zapisują obserwacje i wnioski.
Następnie na tablicy przedstawiają równania zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i skróconej jonowej. Wskazują (tam, gdzie reakcja zachodzi) – utleniacz i reduktor.
Analizują aktywność badanych metali.
4. Pogadanka o wypieraniu wodoru z kwasów przez metal, jako kolejnym rodzaju reakcji jonowej, o wypieraniu metalu z roztworu przez inny metal oraz szeregu napięciowym metali.
5. Praca domowa: Na podstawie szeregu napięciowego metali ułożyć równania podanych reakcji lub zaznaczyć, że reakcja nie zachodzi.
Opracowała Joanna Skrzeczewska